KUINKA VOISIN PARANTAA TUOTEMYYNTIÄ PARTURI-KAMPAAMOSSANI?

Tuotemyynti tuntuu monen mielestä haastavalta. Myyminen mielletään usein tuputtamiseksi ja tyrkyttämiseksi, vaikka parhaimmillaan se on osa erinomaista asiakaspalvelua ja asiakkaan ongelmien ratkomista. Myyminen kannattaa ajatella tärkeänä osana suurempaa kokonaisuutta, sillä se kytkeytyy useisiin yrityksen eri osa-alueisiin ja vaikuttaa mm. kuluttajien yrityksestä muodostamiin mielikuviin.

MARKKINOINTI MERKITSEE

Myyntityö on yksi osa yrityksen markkinointiviestintää. Jotta myyntipuoli toimisi, tarvitaan siis myös mainontaan ja myynninedistämiseen liittyviä toimenpiteitä. Usein asiakas ostaa tuotteen kampaamokäyntinsä yhteydessä, mutta hyvällä mainonnalla tai houkuttelevan näköisellä liikkeellä voidaan asiakas houkutella kampaamoon myös pelkille ostoksille. 

markkinointiviestintä kampaamossa

Erityisen tärkeää on, että yrityksen markkinointiviestintä on yhtenäistä, eli mainokset, somekanavat, liikkeen lay out ja asiakaspalvelu tukevat toisiaan ja välittävät asiakkaalle samanlaista viestiä. Jos nämä ovat ristiriidassa keskenään, viestistä tulee sekava, myyntiprosessista helposti epäonnistunut ja brändistä heikko.

kuinka parantaa tuotemyyntejä

Kannattaakin siis käyttää aikaa siihen, että määrittää omalle yritykselleen tyylin: millainen yritys kampaamoni on? Millainen yrittäjä itse olen? Millaisen kuvan haluan, että asiakkaat saavat liikkeestäni - kenties hauskan ja rennon tai hienostuneen ja hemmottelevan? Millaisilla asioilla voin tuoda haluamiani piirteitä esiin? 

Kun olet päättänyt millainen yrityksen haluat olevan, voit ilmentää sitä markkinoinnissa esimerkiksi väreillä, liikkeen sisustuksella sekä sosiaalisen median puhetyylillä. Esimerkiksi jos liikkeen tyyliksi valitaan klassinen ja asiallinen, pyritään tilat sisustamaan klassisesti ja sosiaalisessa mediassa viestimään asiallisella tyylillä. Kun yrityksen tyyli on selvillä ja selkeä, on myös markkinointiviestinnän toteuttaminen selkeämpää.

ONNISTUNUT MYYNTITAPAHTUMA

Usein parturi-kampaaja tuntee tuotteensa sekä yrityksensä hyvin, joten tuotemyynnille on hyvät lähtökohdat. Hyvän myyntityön avulla rakennetaan myös kestäviä asiakassuhteita, joten myyjän kannattaa pureutua syvällisesti asiakkaan tarpeisiin ja toiveisiin. 

kuinka onnistua tuotemyynnissä

Kun kartoitetaan asiakkaan tarpeita ja ongelmia, avainasemassa on kuunteleminen, joka on yksi myyntityön tärkeimpiä asioita. Lisäkysymyksiäkin olisi hyvä esittää. Kun kartoituksen pohjalta lähdetään tuotetta suosittelemaan ja myymään, älä esittele tuotteen kaikkia ominaisuuksia, kuten teknologiaa, vaan esittele ne tuotteen hyödyt, jotka oikeasti täyttävät asiakkaan tarpeet ja ratkaisevat hänen ongelmansa. Tee tuotteestasi asiakkaan silmissä ylivoimainen, hänen ongelmaansa ratkaisun tarjoava apu.

Esimerkiksi jos asiakkaasi etsii kuiville hiuksilleen hoitoainetta, ei välttämättä kannata alkaa tarinoimaan tuotteen sisältämästä lämpösuojasta, vaan tuoda nimenomaan esille kuinka kosteuttava tuote onkaan kyseessä.

kuinka myydään hiustuotteita

Jos asiakas esittää vastaväitteen, älä säikähdä, vaan pidä sitä tilaisuutena osoittaa oma ammattitaitosi ja perustele, miksi tuote olisi hänelle juuri oikea. Vastaväitteen osoittaminen vääräksi tai ratkaiseminen tuotteen avulla voi olla ratkaiseva tekijä, jonka pohjalta asiakas lopulta tekee ostopäätöksensä.

SITTEN VAIN ROHKEASTI KOKEILEMAAN!

jälleenmyynnin parantaminen kampaamossa